torsdag 31 januari 2008

Vi har fått en diagnos på Olivfisens heshet och äckel nu iallafall. Han har falsk krupp. Jag hade ingen aning om vad det var för något förrns jag slog upp det på vårdguidens hemsida (läkare och vårdguidens telefonister var inge vidare på att förklara). Så för er som inte vet riktigt vad det är så slänger jag in lite information här (kan ju vara bra för Olivfisens gudfar och veta eftersom att han och mormor är dom enda som får vara barnvakt).


"Falsk krupp brukar drabba barn i åldern sex månader till fem år. Det är en vanlig, oftast ofarlig, sjukdom som kan orsakas av flera vanliga virus. Ett barn som en gång fått falsk krupp kan få det igen i samband med någon annan virusinfektion.

Symtom
Falsk krupp
Det börjar ofta som en vanlig förkylning.
Typiska symtom är heshet och skällande hosta.
Det kan höras ett väsande ljud när barnet andas in.
Symtomen kommer ofta på natten när barnet har sovit några timmar.
Barnet har låggradig feber.
Symtomen går över efter en till fyra dagar.


Egenvård
Vid falsk krupp
Det är viktigt att du lugnar barnet.
Låt barnet sova med högt under huvudet eller halvsittande. Det underlättar andningen.
Frisk luft är bra. Öppna fönstret eller klä på barnet och ta det utomhus en stund.
Låt barnet äta små måltider eftersom hostanfallen kan göra att barnet kräks.
Det är bra om barnet dricker mycket
."



Jag har haft mina små funderingar på om det verkligen är falsk krupp och inte något annat, för idag är fjärde dagen som han har symtomen. Och han är fortfarande riktigt hes, det kommer inte ut nåt ljud alls fortfarande när han "skriker". Det stod en massa om någon annan sjukdom med liknande symtom men Olivfisen har ingen feber alls, så jag vet inte vad det är. Ringer till Jakobsbergs Närakut imorgon om det inte har blivit bättre. Vi var där igår och lillfisen fick andas in adrenalin och fick lite cortison. Han fick även Mollipect, kors i taket den funkade. Han kräktes ut en massa slem igår. Så förhoppningsvis kommer det upp en del slem idag också.


Läskigast var nog inatt, han blev jätte dålig. Han hostade sig nästan blå och spydde upp hur mycket slem och äckel som helst. Så det blev att åka in till akuten (efter ordination från vårdguiden). Hostan avtog så när vi kom dit skickade dom hem oss igen. Jävla sjukhus, är inte alls nöjd med bemötandet, de behandlade mig som att jag var helt jävla dum i huvudet och inte fattade någonting. Vad ska jag göra då? Jag blir orolig hemma, vårdguiden säger åt mig att åka in. Ska jag stanna hemma då eller? Den jävla undersköterskan lyckades inte ens ta det prov hon skulle för att mäta syresättningen i blodet. Jävla kasst. Avskyr nu mera den akutmottagningen, trodde den var till för att hjälpa till och inte sitta med attityd och vara riktigt otrevlig. Nu är det faktiskt inte jag som hönsar, även K tyckte hon var riktigt rutten.


Nu har jag också fått ont i halsen, riktigt groteskt. Stackars Olivfisen, han har säkert ondare än mig. Jag har ju bara ont, hostar inte. Nåja, min pappa har i alla fall varit snäll och beställt två jätte fina hårborstar åt mig så jag kan styla mitt hår varje dag och inte bara den gång om året jag går till frissan. Hah, yes. Nu kan man vara snyggve varje dag om man känner för det. Och det gör jag. Enda sen jag fick Olivfisen och mitt hår började ramla av och blev tunt och äckligt har jag använt toffs. Men nu tycker jag mitt hår är fint, så snart kommer jag kunna styla det varje dag och faktiskt känna mig fin i mitt hår. Tack pappa.


Nu ska jag återgå till min och Olivfisens sjukstuga. Det är ganska mysigt vissa stunder, man kan faktiskt ligga på sängen och bara mysa och sova till och från hela dagen. Dessvärre är han inte lika slö som jag, han har full rulle nästan hela tiden och jag vill bara ligga ner och sova. Fan vad skönt det vore. Nej, nu kommer snart K's lillebror hem och då blir det massa kackel och lek (vi är hos K's päron, lugnare så när man är sjuk). Hoppas ni andra inte har ont i halsen och att era barn slipper falsk krupp. Det är inte roligt någonstans.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas Oliver kryar på sig. Falsk krupp är inte kul, Linn har haft det x antal ggr så de nätter vi suttit vid ett öppet fönster eller på altanen är rätt många :-(
Just nu har lillskuttan RSvirus och har varit redigt dålig, vi har hunnit med sex svängar in till Barnläkarmottagningen, Astrid Lindgren & Ds akuten :-(
Men nu *peppar peppar* verkar det som om det har vänt.
Hoppas ni får en mysig helg *kram*

Anonym sa...

Noterat ;)